Rauchen und Implantate

Beschreibung

Der inhalative Tabakkonsum ist weit verbreitet und hat nach Erhebungen des Statistischen Bundesamtes 2003 im Erwachsenenalter (über 15-Jährige) eine Prävalenz von etwa ein Viertel in der Bevölkerung. Die negativen gesundheitlichen Konsequenzen des Rauchens sind vielschichtig und gehen u.a. von Blutgefässschädigungen (arterielle Verschlusskrankheit: Herzinfarkt, Schlaganfall) über die Promotion von Krebserkrankungen hin zu chronisch-entzündlich-degenerativen Erkrankungen, wie z.B. der Parodontitis. Im Zusammenhang mit der zahnärztlichen Implantologie wird das Rauchen sowohl mit einer erhöhten Primär- als auch Spätverlustrate im Sinne einer Periimplantitis assoziiert. Obwohl sich im Tabakrauch tausende von Einzelsubstanzen finden, wurden nur wenige dieser Agenzien tatsächlich auf ihr schädigendes Potential für die zahnärztliche Implantologie untersucht. Hierzu gehört vor allem das Nikotin (João), aber auch Kohlenmonoxid, Blausäure, Acetaldehyd und Acrolein (Pereira). Als Wirkung auf den Knochenstoffwechsel und -heilprozesse wurde festgestellt: herabgesetzte Blutversorgung, geringere Matrixmineralisiation und eine Zytotoxizität. Obwohl ein dosisabhängiger, negativer Effekt (Tonetti) auf die periimplantäre Gesundheiti zu erkennen ist, kann eine konsumabhängige lineare Risikoentwicklung nicht für alle Individuen gesehen werden. Da hiernach weitere Faktoren (u.a. genetische Dispositionen (Gruica) anzunehmen sind, könnte man durchaus individuelle Dosiswerte evtl. mit Schwellenwertcharakter diskutieren.

Wissenschaftliche Meinung

Rauchen und Osseointegration

Die meisten bisherigen Studien zeigen, dass mit dem Rauchen eine herabgesetzte Osseointergration (Frühverlust) verbunden ist (Abt, De Bruyn, Habsha, Hinode, Jones, Levin, Schwartz-Arad). Das Risiko für einen frühzeitigen Implantatverlust wird dabei allerdings recht unterschiedlich bewertet (bis ca. 9fach gegenüber Nichtrauchern). Allerdings wird ein erhöhtes Risiko in einigen Studien gar nicht gesehen (Lambert, Tomar). Eine mittlere Schätzung dürfte ein 2-4fach erhöhtes Risiko ergeben. Die grösste retrospektive Studie in diesem Zusammenhang (1727 Patienten) geht von einem um das doppelte erhöhte Verlustrisiko bei Rauchen aus (Cavalcanti 2011).

Rauchen und Knochenabbau/Periimplantitis/Langzeitprognose/Überlebensrate

Hier zeigt sich wissenschaftlich eine eindeutige Positionierung zu ergeben. Eigentlich alle Veröffentlichungen gehen von einer erhöhten Knochenverlustrate um Implantate aus. Periimplantitis-Prävalenz und langfristige Implantatverlustrate gelten als erhöht (Abt, Aglietta, Carcuac, Heitz-Mayfield, Lambert, Levin, Lindquist, Roos-Jansåker, Souza).

Rauchen und Implantatlokalisation

Es wurde ein erhöhtes Risiko des Implantatverlusts im Oberkiefer gegenüber dem Unterkiefer festgestellt (de Bruyn, Haas, Hinode).

Rauchen und genetische Disposition

Ein positiver IL-1-Genotyp bei Rauchern soll das Risiko für biologische Komplikationen siginfikant erhöhen (Gruica). Rauchen und Implantatoberflächen Nach allgemeinem Verständnis geht man davon aus, dass besonders rauhe Implantatoberflächen (TPS) das Periimplantitisrisko erhöhen bzw. den Verlauf verschlechtern. Ein Zusammenhang zwischen Rauchen und Erfolg in Abhängigkeit zu Oberflächen wurde bisher für Hydroxylapatit beschichtete (HA-coated) Implantate untersucht. Hier wurde ein positiver Effekt von HA gefunden (Lambert). Keine Unterschiede in Bezug auf das Implantatsystem fand Aglietta.

Rauchen und Mundhygiene

Nach dem allgemeinen zahnmedizinischen Verständnis muss davon ausgegangen werden, dass die Kombination mit weiteren Risikofaktoren für eine Erkrankung (in diesem Fall Periimplantitis) sich auch zusätzlich negativ auf diese Erkrankung auswirken dürfte. Für die Mundhygiene wurde dies bisher in einer Studie bestätigt, die belegt, dass die Mundhygiene bei Rauchern eine enge Korrelation betreffend der Implantatüberlebensrate aufwies (Abt, Anner, Lindquist).

Rauchen und Parodontitis

Die Kombination von Risikofaktoren könnte letztendlich auch zu einer weiteren Steigerung des Risikos führen. Raucher mit Parodontitis zeigten in einer Studie eine höhere Implanatverlustrate als Raucher ohne Parodontitis nach einer Beobachtungszeit von 10 Jahren (Aglietta). Eine andere Studie (García-Bellosta) konnte dies allerdings nicht belegen.

Rechtliche Situation

Man darf zugrunde legen, dass nach dem Stand der wissenschaftliche Erkenntnis zurzeit mit einem erhöhten primären und sekundärem Implantatverlust bei Rauchern zu rechnen ist (ca. 2-4fach) (Abt, De Bruyn, Habsha, Hinode, Levin). Dass das Rauchen als Kontraindikation im medizinischen Sinne anzusehen ist, dürfte man nur bei einer nicht mehr zu vertretenen Erfolgsquote bzw. Komplikationsrate bejahen (Moy). Der Implantaterfolg bei Rauchern liegt aber durchaus noch in einem Bereich, der als gut zu bezeichnen ist, teilweise sogar als nicht eingeschränkt beurteilt wird (Lambert, Tomar). Allerdings gilt für bekannte Probleme und therapeutische Risiken grundsätzlich eine Aufklärungspflicht sowie die Notwendigkeit, dem Patienten Hinweise zu geben, wie das Risiko unter den gegebenen Umständen zu minimieren ist.

Empfehlung für die Implantattherapie bei Rauchen

Diese Empfehlungen ergeben sich aus den Erkenntnissen der Studien und allgemeinzahnmedizinischen bzw. implantologischen Erfahrungen.

  • über erhöhtes Risko des primären und sekundären Implantatverlust aufklären
  • Rauchkarenz empfehlen
  • anamnestische/diagnostische Abklärung potentieller weiterer Risikofaktoren, dann weitere Risikofaktoren minimieren: Parodontitistherapie, Mundhygieneoptimierung/Prophylaxeprogramm etc.
  • Perioperative Antibiotikaprophylaxe (z.B. Amoxicillin 2g po ca. 1h vor dem Eingriff)
  • komplizierte Augmentationen kritisch abwägen
  • Implantate bei IL-1 Genotyp abwägen

Autoren

erstellt:
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Literaturhinweise

Abt E

  • Thema: Smoking increases dental implant failures and complications
  • Magazin: Evid Based Dent. 2009;10(3):79-80.
  • Kernaussage: Smoking increases dental implant failures and complications. Systematisches Review zeigt signifikant mehr Implantatverlust und biologischen Komplkationen im Vergleich zu Nichtrauchern

Aglietta M, Siciliano VI, Rasperini G, Cafiero C, Lang NP, Salvi GE.

  • Thema: A 10-year retrospective analysis of marginal bone-level changes around implants in periodontally healthy and periodontally compromised tobacco smokers.
  • Magazin: Clin Oral Implants Res. 2011 Jan;22(1):47-53. doi: 10.1111/j.1600-0501.2010.01977.x. Epub 2010 Sep 10.
  • Kernaussage: Raucher mit Parodontitis hatten nach 10Jahren eine höherer Implanatverlustrate als Raucher ohne Parodontitis.

Anner R, Grossmann Y, Anner Y, Levin L.

  • Thema: Smoking, diabetes mellitus, periodontitis, and supportive periodontal treatment as factors associated with dental implant survival: a long-term retrospective evaluation of patients followed for up to 10 years
  • Magazin: Implant Dent. 2010 Feb;19(1):57-64
  • Kernaussage: Smoking and attendance in a regular supportive periodontal program were found to be strongly related to implant survival.

Baig MR, Rajan M.

  • Thema: Effects of smoking on the outcome of implant treatment: a literature review
  • Magazin: Indian J Dent Res. 2007 Oct-Dec;18(4):190-5.
  • Kernaussage: Smokers have higher (>2fold) failure rates and complications following dental implantation and implant-related surgical procedures. The failure rate of implants placed in grafted maxillary sinuses of smokers is more than twice that seen in nonsmokers

Carcuac O, Jansson L.

  • Thema: Peri-implantitis in a specialist clinic of periodontology. Clinical features and risk indicators.
  • Magazin: Swed Dent J. 2010;34(2):53-61
  • Kernaussage: the results of the present study indicate that smoking as well as previous history of periodontitis are associated with peri-implantitis and may represent risk factors for this disease.

Cavalcanti R, Oreglia F, Manfredonia MF, Gianserra R, Esposito M.

  • Thema: The influence of smoking on the survival of dental implants: a 5-year pragmatic multicentre retrospective cohort study of 1727 patients.
  • Magazin: Eur J Oral Implantol. 2011 Spring;4(1):39-45.
  • Kernaussage: Implantatverlustrate ist bei Rauchern um das doppelte erhöht.

Cochran DL, Schou S, Heitz-Mayfield LJ, Bornstein MM, Salvi GE, Martin WC.

  • Thema: Consensus statements and recommended clinical procedures regarding risk factors in implant therapy
  • Magazin: Int J Oral Maxillofac Implants. 2009;24 Suppl:86-9.
  • Kernaussage:

De Bruyn H, Collaert B

  • Thema: The effect of smoking on early implant failure
  • Magazin: Clin Orals Impl Res 1994: 5: 260-64
  • Kernaussage: Signigfikant erhöhter Misserfolg im Oberkiefer 8,9% gegenüber 1,2% vor Belastung

García-Bellosta S, Bravo M, Subirá C, Echeverría JJ.

  • Thema: Retrospective study of the long-term survival of 980 implants placed in a periodontal practice.
  • Magazin: Int J Oral Maxillofac Implants. 2010 May-Jun;25(3):613-9.
  • Kernaussage: Die Kombination von rauchen und Parodontits hatte in dieser Studie keinen zusätzlichen negativen Einfluss auf die Implantatüberlebensrate.

Gruica B, Wang H-W, Lang NP and Buser D

  • Thema: Impact of IL-1 genotype and smoking status on the prognosis of osseointegrated implants
  • Magazin: Clinical Oral Implants Research Volume 15 Issue 4, Pages 393 - 400
  • Kernaussage: These findings have led to the conclusion that there is a synergistic effect between a positive IL-1 genotype and smoking that puts dental implants at a significantly higher risk of developing biologic complications during function.

Haas R, Haimböck W, Mailath G, Watzek G

  • Thema: The relationship of smoking on peri-implant tissue: A retrospective study
  • Magazin: J Prosth Dent 2009, 76:6, 592-596
  • Kernaussage: No differences between the two groups were observed in the mandible. Aside from the systemic effects of tobacco smoking on the human organism, local cofactors seem to be responsible for the higher incidence of peri-implantitis in smokers and have a particularly negative effect on the maxilla. These findings confirm that smokers treated with dental implants have a greater risk of development of peri-implantitis.
    • Habsha, Effrat B.Sc., D.D.S.

      • Thema: Survival of Osseointegrated Dental Implants in Smokers and Non-Smokers
      • Magazin: A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Master of Science Graduate Department of Dentistry; University of Toronto, 2000
      • Kernaussage: Patients who were smokers at the time of implant placement surgery had a significantly higher implant failure rate (23.08%) as compared to non-smokers (13.33%) when the data were assessed on a patient basis.

      Heitz-Mayfield LJ, Huynh-Ba G.

      • Thema: History of treated periodontitis and smoking as risks for implant therapy
      • Magazin: Int J Oral Maxillofac Implants. 2009;24 Suppl:39-68.
      • Kernaussage: There is an increased risk of peri-implantitis in smokers compared with nonsmokers (reported odds ratios from 3.6 to 4.6).

      Hinode D, Tanabe S-i, Yokoyama M, Fujisawa K, Yamauchi E, Miyamoto Y.

      • Thema: Influence of smoking on osseointegrated implant failure: a meta-analysis
      • Magazin: Clin. Oral Impl. Res. 17, 2006; 473-478
      • Kernaussage: meta-analysis.Our meta-analysis revealed a significant relationship between smoking and the risk of osseointegrated implant failure, more particularly those implants located in the maxillary arch.

      João B. César-Neto

      • Thema: A Comparative Study on the Effect of Nicotine Administration and Cigarette Smoke Inhalation on Bone Healing Around Titanium Implants
      • Magazin: Journal of Periodontology October 2003, Vol. 74, No. 10, Pages 1454-1459
      • Kernaussage: The negative impact of smoking on implant outcomes may be related to more than one molecule present in the cigarette smoke and nicotine seems to partially contribute, especially in the cancellous bone. J Periodontol 2003;74:1454-1459.

      Jones JK, Triplett RG

      • Thema: The relationship of cigarette smoking to impaired intraoral wound healing: a review
      • Magazin: J Oral Maxillofac Surg 50:237-239,1992
      • Kernaussage: intraoral bone grafting and simultaneous implant placement implicated smoking as a potentially significant risk factor

      Lambert PM

      • Thema: The Influence of Smoking on 3-Year Clinical Success of Osseointegrated Dental Implants
      • Magazin: Annals of Periodontology December 2000, Vol. 5, No. 1, Pages 79-89
      • Kernaussage: Current data do not support earlier findings that smoking contributes to early implant failure (placement to uncovering). A trend of greater failures in smokers appeared between the time after uncovering and before insertion of the prosthesis. Hydroxyapatite (HA)-coated implants had significantly lower failure rates. For the entire 3-year period, overall failures were significantly higher for smokers than non-smokers. Results suggest that increased implant failures in smokers are not the result of poor healing or osseointegration, but of exposure of peri-implant tissues to tobacco smoke. Data also suggest that detrimental effects may be reduced by: 1) cessation of smoking; 2) the use of preoperative antibiotics; and 3) the use of HA-coated implants

      Levin L, Hertzberg R, Har-Nes S, Schwartz-Arad D

      • Thema: Long-term marginal bone loss around single dental implants affected by current and past smoking habits
      • Magazin: Implant Dent. 2008 Dec;17(4):422-9
      • Kernaussage: Our results reaffirm the relation between smoking and peri-implant bone loss

      Levin, L, Schwartz-Arad, D

      • Thema: The Effect of Cigarette Smoking on Dental Implants and Related Surgery
      • Magazin: Implant Dent 2005, 14:4; 357-363
      • Kernaussage: A higher degree of complication, or implant failure rates, were found in smokers with and without bone grafts. Review

      Lindquist LW, Carlsson GE and Jemt T

      • Thema: Association between Marginal Bone Loss around Osseointegrated Mandibular Implants and Smoking Habits: A 10-year Follow-up Study
      • Magazin: J DENT RES 1997; 76; 1667
      • Kernaussage: This study showed that smoking was the most important factor affecting the rate of peri-implant bone loss, and that oral hygiene also had an influence, especially in smokers.

      Moy PK, Medina D, Shetty V, Aghaloo TL.

      • Thema: Dental implant failure rates and associated risk factors
      • Magazin: Int J Oral Maxillofac Implants. 2005 Jul-Aug;20(4):569-77
      • Kernaussage: Overall, dental implant failure is low and there are no absolute contraindications to implant placement

      Oates TW, Caraway D, Jones J

      • Thema: Relation Between Smoking and Biomarkers of Bone Resorption Associated With Dental Endosseous Implants
      • Magazin: Implant Dentistry Vol. 13/4, 352-357,2004
      • Kernaussage: elevated pyridinoline levels in the crevicular fluid associated with smokers. smoking may affect implant success in part through alterations in the levels of bone resorption.

      Roos-Jansåker AM

      • Thema: Long time follow up of implant therapy and treatment of peri-implantitis.
      • Magazin: Swed Dent J Suppl. 2007;(188):7-66
      • Kernaussage: When the patient was used as a statistical unit a history of periodontitis and smoking were explanatory for peri-implantitis.

      Roos-Jansåker AM, Renvert H, Lindahl C, Renvert S.

      • Thema: Nine- to fourteen-year follow-up of implant treatment. Part III: factors associated with peri-implant lesions.
      • Magazin: J Clin Periodontol. 2006 Apr;33(4):296-301
      • Kernaussage: On the patient level, smoking was associated with mucositis, bone level and peri-implantitis (p = 0.02, <0.001 and 0.002, respectively)

      Schwartz-Arad, D

      • Thema: Smoking and Complications of Endosseous Dental Implants
      • Magazin: J Periodontol 2002;73:153-157
      • Kernaussage: A higher incidence of complications was found in the smoking group, especially in implants that had a high cover screw. Most complications will not lead to failures. Immediate implants failed less frequently than non-immediate implants. Limiting or reducing smoking habits will decrease complications of endosseous dental implants

      Souza JG, Bianchini M, Ferreira C

      • Thema: Relationship between smoking and bleeding on probing
      • Magazin: J Oral Implantol. 2010 Aug 6
      • Kernaussage: Smoking promotes a greater BL around the dental implant platform and result in vasoconstriction of the peri-implant and periodontal tissues

      Tomar SL

      • Thema: Cigarette smoking does not increase the risk for early failure of dental implants
      • Magazin: J Evid Based Dent Pract. 2009 Mar;9(1):11-2.
      • Kernaussage: Cigarette smoking does not increase the risk for early failure of dental implants.

      Tonetti MS

      • Thema: Cigarette smoking and periodontal diseases: etiology and management of disease
      • Magazin: Ann Periodontol. 1998 Jul;3(1):88-101.
      • Kernaussage: the effect appeared to be dose dependent, with heavy smokers (> 10 cigarettes/day) presenting with higher levels of disease progression

      W-Dahl A, Toksvig-Larsen S.

      • Thema: Cigarette smoking delays bone healing: a prospective study of 200 patients operated on by the hemicallotasis technique
      • Magazin: Acta Orthop Scand. 2004 Jun;75(3):347-51
      • Kernaussage: Smokers required an average of 16 days more in external fixation. Delayed healing and pseudoarthrosis were commoner in smokers than nonsmokers

      Wood MR, DMD and Vermilyea, SG, DMD, MS

      • Thema: A review of selected dental literature on evidence-based treatment planning for dental implants: Report of the Committee on Research in Fixed Prosthodontics of the Academy of Fixed Prosthodontics
      • Magazin: J Prosth Dent 2004, 92:5, 447-462
      • Kernaussage: Review

      Twito D, Sade P.

      • PeerJ. 2014 Sep 2;2:e546. doi: 10.7717/peerj.546. eCollection 2014. 
      • The effect of cigarette smoking habits on the outcome of dental implant treatment.
      • Kernaussage: Rauchen selbst und Menge (jährliche Päckchenzahl) beeinflussen den Implantaterfolg.

      Chrcanovic BR1, Albrektsson T2, Wennerberg

      • Thema: Smoking and dental implants: a systematic review and meta-analysis
      • Magazin: J Dent. 2015 Mar 13. pii: S0300-5712(15)00060-3. doi: 10.1016/j.jdent.2015.03.003. [Epub ahead of print]
      • Fazit: Rauchen hat grossen, negativen Einfluss auf die Verlust- und Kompliaktionsrate, sowie den Knochenverlust um Implantate.